Arjan
van Es: 'verinnerlijkte landschappen'.
Wanneer je oog
in oog staat met een tekening van Arjan van Es is stilte geboden.
Je kunt tijdens deze confrontatie niets anders doen dan je eigen
gedachten uit je hoofd bannen, je agenda als het ware in je tas
stoppen en je onvoorwaardelijk overleveren aan deze verstilde werken.
Tekeningen van Van Es, sober aangeduid met portret of landschap,
voeren ons ver weg van de hippe en verleidelijke wereld van veelal
bewegende, gladde en voorgekookte beelden waar we heden ten dage
zo vaak mee geconfronteerd worden. Zijn werken vergen in hun beschouwing
een intensieve blik en uiterste concentratie.
Zowel de techniek van het tekenen, als de genres portret en landschap
zijn al eeuwenoud. Wanneer je ze nu beoefent moet je een sterke
motivatie hebben je juist via dit medium te uiten, zin aan de dingen
te geven.
Tekenen wordt vaak gezien als een techniek die ruim baan geeft aan
het direct vertalen van gevoelens. Anderzijds staat ze ook garant
voor beheersing, het hebben van overzicht. Portretten van Van Es
(hij tekent zijn eigen portret via de spiegel) zijn met behulp van
het potlood en veelal krijt tot stand gekomen. Ze hebben allemaal
dezelfde maat: vijfenzestig bij vijftig cm. Hieruit spreekt een
enorme consistentie die duidelijk maakt dat elk werk zijn eigen
intrinsieke waarde heeft. Elke afzonderlijke tekening maakt echter
ook deel uit van een strak uitgezet parcours van verkennen en aftasten.
De composities ademen volop dit verkennen en aftasten, maar ogen
anderzijds zeer compact en uitgewogen.
(...) Dat
er een ontwikkeling in het werk van Van Es heeft plaatsgevonden
is duidelijk. In 2000 begon hij met het maken van portretten. In
het begin werkte hij alleen met potlood, volgde hij de contouren
en de trekken van het gezicht nog betrekkelijk nauwgezet en centreerde
hij de voorstelling netjes binnen het vlak. Wel was het beeld al
opgebouwd uit talloze, los van elkaar staande, lijnen en lijntjes
die zich in een beweeglijk spel constructief tot elkaar verhielden.
Aan de grijze potloodtinten voegde hij soms een enkel kleuraccent
toe. Vanaf het begin van 2001 gaat Van Es ook krijt als materiaal
gebruiken. De combinatie van het potlood met het krijt geeft extra
reliëf aan de voorstellingen. De tekeningen krijgen meer gelaagdheid,
ze winnen aan complexiteit. De voorstelling is soms bladvullend,
maar bevindt zich soms ook, op kleiner formaat, onder of boven in
het vlak. De lijnvoering is losser en ook grilliger en het gebruik
van zowel potlood als krijt genereert meer contrast en daardoor
spanning binnen de tekening. Tevens wordt in het meer recente werk
alleen de punt van het potlood gebruikt en wordt de zijkant van
de punt meer buiten beschouwing gelaten.
Elk werk wordt zo een choreografie van in verschillende richtingen
bewegende lijnen. Ze zijn wisselend dik of dun aangezet, verschillen
in lengte en worden soms over elkaar geplaatst. Ook verschillen
ze regelmatig van toon of kleur. De afwisseling van bruine, grijze
of zwarte lijnen met rood, geel, blauw en groen verleent de tekeningen
extra subtiliteit.
Bij een ontmoeting
met werk van Van Es komt je beschouwing in feite steeds op losse
schroeven te staan. De verschijning van een gezicht wordt in je
waarneming steeds afgewisseld met het beeld van een 'landschap'
vol lijnen, tonen en kleuren. Elk portret is eigenlijk een nieuwe
verkenning van de plattegrond van een gezicht; een zoeken naar de
essentie hierbinnen. Van Es is in zijn tekeningen niet op zoek naar
een eindpunt. Ieder werk is, zoals hij zegt: 'een verinnerlijking
van het 'landschap' om mij heen'. Deze uitspraak getuigt van een
constant aftasten en zoeken. Een traject dat hoogstwaarschijnlijk
niet snel afgesloten zal worden.
(...) Van
Es gebruikt motieven (portret, stedelijk landschap) die voor hem
direct onder handbereik liggen. Eigenlijk spelen ze een ondergeschikte
rol binnen de getekende werelden die hij creëert. Ze vormen
slechts aanleiding, net zoals potjes en kannetjes dat deden voor
Giorgio Morandi. Morandi schilderde veel meer de ruimte om de attributen
heen en deze vormen dan ook alleen maar een onderdeel van een unieke
en zeer rijke beeldende wereld.
Van Es verinnerlijkt de 'landschappen' om zich heen. De tekentechniek
is hem hier zeer behulpzaam bij doordat ze enerzijds gemakkelijk
emotie geleidt en anderzijds het controlerende sterk in zich heeft.
Zo ontstaan er kwetsbare beeldende werelden met een sterke innerlijke
logica.
David Stroband
(2003) |
|